Απόφαση διορισμού υποψηφίου στην ΟΣΥ Α.Ε.
Αριθμός απόφασης: 1463/2022
ΤΟ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΕΦΕΤΕΙΟ ΑΘΗΝΩΝ
Τμήμα ΙΑ΄
ΑΚΥΡΩΤΙΚΟΣ ΣΧΗΜΑΤΙΣΜΟΣ
Με μέλη τις: Μαρία Κουδουμνάκη, Πρόεδρο Εφετών Διοικητικών Δικαστηρίων, Ευαγγελία Καραμπά και Διονυσία Παληογιάννη, Εφέτες Διοικητικών Δικαστηρίων,
σ υ ν ε δ ρ ί α σ ε δημόσια στο ακροατήριό του στις 18 Μαρτίου 2022, με γραμματέα τη Φωτεινή Ροζή, για να δικάσει την από 1 Απριλίου 2021 (ΑΚ417/7.4.2021) αίτηση ακύρωσης,
τ ο υ ............................ που παραστάθηκε με τη διορισμένη με συμβολαιογραφικό πληρεξούσιο δικηγόρο Αννίτα-Θεώνη Γαραντζιώτη, η οποία κατέθεσε δήλωση περί μη εμφανίσεώς της, σύμφωνα με το άρθρο 26 του ν.4509/2017,
κ α τ ά α) της Ανεξάρτητης Αρχής με την επωνυμία «ΑΝΩΤΑΤΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΕΠΙΛΟΓΗΣ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ (Α.Σ.Ε.Π.)», που εδρεύει στην Αθήνα (οδός Πουλίου αρ.6) και παραστάθηκε με τον Πάρεδρο του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους Γεώργιο Χαλαζωνίτη, β) του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, που παραστάθηκε με την Πάρεδρο του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους Κωνσταντίνα Μαρίνου, η οποία κατέθεσε δήλωση περί μη εμφανίσεώς της, σύμφωνα με το άρθρο 26 του ν.4509/2017και γ) της ανώνυμης εταιρίας με την επωνυμία «ΟΔΙΚΕΣ ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΕΣ ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ» (Ο.ΣΥ. Α.Ε.), η οποία παραστάθηκε με τη διορισμένη με συμβολαιογραφικό πληρεξούσιο δικηγόρο Μαρία-Ειρήνη Γιαννούζη.
O αντιπρόσωπος του Α.Σ.Ε.Π. που εμφανίστηκε δήλωσε, σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ.2 του άρθρου 33 του π.δ 18/1989, που προστέθηκε με την παρ.2 του άρθρου 32 του ν.3772/2009 (Α΄112), όπως ισχύει μετά την αντικατάστασή της με την παρ.4 του άρθρου 6 του ν.3900/2010 (Α΄213), ότι δεν θα προβεί σε προφορική ανάπτυξη της υπόθεσης.
Κατόπιν τούτου, η υπόθεση συζητήθηκε κατά προτεραιότητα μετά την προεκφώνηση και χωρίς την ανάγνωση της έκθεσης από την εισηγήτρια Ευαγγελία Καραμπά.
Μετά τη συνεδρίαση, το Δικαστήριο συνήλθε σε διάσκεψη και, αφού μελέτησε τη δικογραφία και τις σχετικές διατάξεις,
α π ο φ α σ ί ζ ε ι τ α ε ξ ή ς:
1.Επειδή, για την άσκηση της υπό κρίση αίτησης έχει καταβληθεί το νόμιμο παράβολο (βλ. το με κωδικό πληρωμής 37213650495106070070 ηλεκτρονικό παράβολο).
2.Επειδή, με την κρινόμενη αίτηση, ο αιτών, υποψήφιος για την πλήρωση με σειρά προτεραιότητας μίας από τις θέσεις προσωπικού του κλάδου/ειδικότητας ΔΕ Οδηγοί Λεωφορείων (Δ΄ ή D΄ κατηγορίας) [κωδικός θέσης 101], με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου, στην ανώνυμη εταιρία ‘’Οδικές Συγκοινωνίες Α.Ε. (Ο.ΣΥ. Α.Ε.)’’, που προκηρύχθηκαν με την 1/2020 προκήρυξη του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών (ΑΔΑ: 9137465ΧΘΞ-ΥΓ0), ζητά την ακύρωση α) του οριστικού πίνακα προσληπτέων του πιο πάνω κλάδου (ΦΕΚ 395/τ.Γ'/25.2.2021), κατά το μέρος που ο ίδιος δεν περιλήφθηκε σ' αυτόν και β) της 64/19.1.2021 απόφασης του Β΄ Τμήματος του Α.Σ.Ε.Π., με την οποία απορρίφθηκε ως αβάσιμη η ένστασή του κατά του προσωρινού πίνακα απορριπτέων της αρμόδιας επιτροπής της Ο.ΣΥ. Α.Ε., στον οποίο είχε περιληφθεί ως στερούμενος ανανεωμένης Επαγγελματικής Άδειας Οδήγησης.
3.Επειδή, η 64/19.1.2021 απόφαση του Β΄ Τμήματος του Α.Σ.Ε.Π. είναι η μόνη παραδεκτώς προσβαλλόμενη πράξη (ΣτΕ 2576/2011), καθόσον, ο οριστικός πίνακας προσληπτέων, ο οποίος καταρτίστηκε από την ως άνω ανώνυμη εταιρεία (ΦΕΚ 395/τ.Γ'/25.2.2021) ως προερχόμενος από ν.π.ι.δ. δεν συνιστά εκτελεστή διοικητική πράξη δεκτική προσβολής με αίτηση ακύρωσης (βλ. ΣτΕ 1494/2018, 3167/2007 7μ., 48/2009, 122/2010).
4.Επειδή, ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών που παραστάθηκε κατά τη συζήτηση στο ακροατήριο, πρέπει να αποβληθεί από τη δίκη. Τούτο, αφενός διότι η προσβαλλόμενη πράξη δεν εκδόθηκε από όργανό του (πρβλ. ΣτΕ 533/2021, 2067/2020), ώστε αυτός να νομιμοποιείται παθητικώς, αφετέρου διότι δεν πρόκειται για δίκη με αντικείμενο τη συνταγματικότητα και εν γένει το κύρος των διατάξεων, οι οποίες ανήκουν στη νομοθετική πρωτοβουλία του εν λόγω Υπουργού, ώστε η παράσταση αυτού να θεωρηθεί ως άσκηση παρέμβασης υπέρ του κύρους της προσβαλλόμενης πράξης, κατ’ ανάλογη εφαρμογή του άρθρου 21 παρ.2 περ.β΄ εδ. τελευταίο του π.δ.18/1989 (βλ.ΣτΕ 1866/2020).
5.Επειδή, με το άρθρο δεύτερο της κυρωθείσας με το ν.4722/2020 (Α΄177) από 22.8.2020 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου (Α' 161), με την οποία προβλέφθηκαν, μεταξύ άλλων, έκτακτα μέτρα για την ενίσχυση των αστικών συγκοινωνιών, ορίστηκαν τα εξής: «1. Για την κάλυψη των αυξημένων αναγκών, όπως αυτών που προκύπτουν από τα μέτρα που λαμβάνονται για τον περιορισμό διασποράς του κορωνοϊού COVID-19, δύναται να γίνουν προσλήψεις προσωπικού με σύμβαση Ιδιωτικού Δικαίου Αορίστου Χρόνου, για τις κάτωθι ειδικότητες: ΔΕ ή ΤΕ Οδηγών, ΔΕ ή ΤΕ Μηχανοδηγών, ΔΕ ή ΤΕ Τεχνιτών πάσης φύσεως οχημάτων και συρμών από τις εταιρείες Οργανισμός Αστικών Συγκοινωνιών Αθηνών Α.Ε., Οδικές Συγκοινωνίες Α.Ε. και Σταθερές Συγκοινωνίες Α.Ε. Οι προσλήψεις της παρούσας γίνονται με ευθύνη των οικείων φορέων, βάσει της σειράς προτεραιότητας και των κριτηρίων του Ανωτάτου Συμβουλίου Επιλογής Προσωπικού (Α.Σ.Ε.Π.), σύμφωνα με τις διαδικασίες που προβλέπονται στο παρόν άρθρο και κατόπιν έγκρισης της Επιτροπής της παρ. 1 του άρθρου 2 της Πράξης Υπουργικού Συμβουλίου 33/2006 (Α` 280). 2.Η προκήρυξη εκδίδεται από τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών κατόπιν εισήγησης του οικείου φορέα και ύστερα από έγκριση του Α.Σ.Ε.Π.,……Στην προκήρυξη περιλαμβάνονται τα κάτωθι: α) ο συνολικός αριθμός του προσωπικού που προσλαμβάνεται ανά κατηγορία και ανά φορέα απασχόλησης, β) τα απαιτούμενα προσόντα και δικαιολογητικά ανά κατηγορία προσωπικού……., γ) τα κριτήρια κατάταξης κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 18 του ν. 2190/1994 (Α` 28), και δ) η προθεσμία υποβολής αιτήσεων που ανέρχεται σε δεκαπέντε (15) ημέρες από την ημέρα δημοσίευσης της προκήρυξης…….3. Οι υποψήφιοι υποβάλλουν τις αιτήσεις τους, μαζί με τα απαραίτητα δικαιολογητικά, αυτοπροσώπως, με συστημένη επιστολή ή ηλεκτρονικά, στον οικείο φορέα, ο οποίος τις αξιολογεί και συντάσσει προσωρινούς πίνακες κατάταξης, προσληπτέων και απορριπτέων…….. Οι προσωρινοί πίνακες δημοσιεύονται στην ιστοσελίδα του φορέα και αποστέλλονται στο Α.Σ.Ε.Π., μαζί με τα απαραίτητα δικαιολογητικά, για έλεγχο νομιμότητας. Κατά των προσωρινών πινάκων οι υποψήφιοι μπορούν να ασκήσουν ένσταση ενώπιον του Α.Σ.Ε.Π. μέσα σε αποκλειστική προθεσμία πέντε (5) ημερών που αρχίζει από την επομένη της δημοσίευσής τους. Το Α.Σ.Ε.Π. διενεργεί τον έλεγχο νομιμότητας και τον κατ` ένσταση έλεγχο μέσα σε είκοσι (20) ημέρες από την πάροδο της προθεσμίας υποβολής των ενστάσεων, ενώ η απόφαση του Α.Σ.Ε.Π. κοινοποιείται στον φορέα, προκειμένου να καταρτίσει τον οριστικό πίνακα προσληπτέων……..».
6.Επειδή, στο άρθρο 18 του ν.2190/1994 (Α΄28), όπως ίσχυε τον κρίσιμο χρόνο έκδοσης της προκήρυξης 1/2020 του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, στο προοίμιο της οποίας μνημονεύεται, ορίζεται ότι: «1.Με σειρά προτεραιότητας καλύπτονται οι θέσεις τακτικού προσωπικού των κατηγοριών ΠΕ, ΤΕ, ΔΕ και ΥΕ και προσωπικού αντίστοιχων προσόντων με σύμβαση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου. Για την προκήρυξη θέσεων που πληρούνται με σειρά προτεραιότητας, την υποβολή των αιτήσεων, τη συγκρότηση, τη σύνθεση και τη λειτουργία των επιτροπών διεξαγωγής της σχετικής διαδικασίας και την αποζημίωση των μετεχόντων σε αυτήν, εφαρμόζονται ανάλογα οι αντίστοιχες ρυθμίσεις που ισχύουν για την πλήρωση θέσεων με γραπτό διαγωνισμό…..» και στην 42948/10.12.2003 απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης & Αποκέντρωσης (ΦΕΚ 1854/11-12-2003/τ.Β΄), η οποία εκδόθηκε κατ’ εξουσιοδότηση του άρθρου 17 του ν.2190/1994 που προβλέπει τη διαδικασία διενέργειας γραπτού διαγωνισμού, ορίζεται ότι: «…Όλα τα δικαιολογητικά που είναι απαραίτητα κατά την προκήρυξη για την απόδειξη ορισμένων ιδιοτήτων ή κριτηρίων του υποψηφίου, εφόσον στην προκήρυξη ορίζεται ότι πρέπει να συνυποβληθούν με την αίτηση, πρέπει απαραιτήτως να επισυνάπτονται σ` αυτήν, άλλως οι δηλούμενες ιδιότητες δεν λαμβάνονται υπόψη……. Διόρθωση ή συμπλήρωση της αίτησης γίνεται μόνο με την υποβολή εμπροθέσμως νέας αίτησης που αντικαθιστά την προηγούμενη. Η υποβολή ελλειπόντων δικαιολογητικών, έστω και συμπληρωματικών ή διευκρινιστικών, επιτρέπεται μόνο μέχρι τη λήξη της προθεσμίας υποβολής των αιτήσεων, άλλως δεν λαμβάνονται υπόψη…..».
7.Επειδή, με την προκήρυξη 1/2020 του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, που αποτελεί το κανονιστικό πλαίσιο για τη διεξαγωγή της όλης διαγωνιστικής διαδικασίας, προκηρύχθηκε η πλήρωση με σειρά προτεραιότητας θέσεων προσωπικού με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου στην ανώνυμη εταιρεία «Ο.ΣΥ. Α.Ε.». Μεταξύ των θέσεων αυτών περιλαμβάνονται 201 θέσεις του κλάδου/ειδικότητας ΔΕ Οδηγοί Λεωφορείων (Δ΄ ή D΄ κατηγορίας) με κωδικό 101, για την πλήρωση των οποίων προβλέπονται, σύμφωνα με το Κεφάλαιο Β΄ της προκήρυξης, ως τυπικά προσόντα για την κατάταξη τόσο στον κύριο πίνακα όσο και στους 1ο και 2ο επικουρικούς πίνακες, εκτός άλλων, Επαγγελματική Άδεια Οδήγησης αυτοκινήτου Δ ή D κατηγορίας και Πιστοποιητικό Επαγγελματικής Ικανότητας (ΠΕΙ) Δ ή D κατηγορίας. Περαιτέρω, στο Κεφάλαιο Γ’ της προκήρυξης προβλέπονται τα εξής: «ΥΠΟΒΟΛΗ ΑΙΤΗΣΕΩΝ. Για τη συμμετοχή στην παρούσα διαδικασία οι ενδιαφερόμενοι πρέπει να υποβάλουν το ειδικό έντυπο «ΑΙΤΗΣΗ-ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΔΗΛΩΣΗ»…..Στην αίτηση πρέπει να επισυνάπτει ο υποψήφιος όλα τα απαιτούμενα από την προκήρυξη δικαιολογητικά, όπως ορίζεται στο ΚΕΦΑΛΑΙΟ Δ ́. Αν δεν προσκομισθούν, ο υποψήφιος τίθεται εκτός διαδικασίας και η αίτησή του απορρίπτεται. Αντικατάσταση της αιτήσεως ή διόρθωση αυτής ή συμπλήρωση τυχόν ελλειπόντων δικαιολογητικών επιτρέπεται μόνο μέχρι τη λήξη της προθεσμίας υποβολής των αιτήσεων. Η ευθύνη της σωστής συμπληρώσεως της αιτήσεως είναι αποκλειστικά του υποψηφίου…...». Στο Κεφάλαιο Δ’ ορίζεται ότι: «ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΑ ΔΙΚΑΙΟΛΟΓΗΤΙΚΑ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ (ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΣΥΝΤΡΕΧΟΥΝ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ ΛΗΞΕΩΣ ΤΗΣ ΠΡΟΘΕΣΜΙΑΣ ΥΠΟΒΟΛΗΣ ΤΩΝ ΑΙΤΗΣΕΩΝ) ΚΑΙ ΤΡΟΠΟΣ ΕΠΙΚΥΡΩΣΗΣ ΑΥΤΩΝ. Ο υποψήφιος με την ΑΙΤΗΣΗ – ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΔΗΛΩΣΗ πρέπει να υποβάλει…..3.ΑΔΕΙΕΣ ΑΣΚΗΣΗΣ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΟΣ ΄Η ΑΛΛΕΣ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΕΣ ΑΔΕΙΕΣ, ΒΕΒΑΙΩΣΕΙΣ – ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΤΙΚΑ: Άδεια άσκησης επαγγέλματος (απαιτούμενη κατά περίπτωση) ή Βεβαίωση εκδιδόμενη από αρμόδια διοικητική αρχή ότι πληροί όλες τις νόμιμες προϋποθέσεις για την άσκηση του αντίστοιχου επαγγέλματος (Ν. 3919/2011, όπως ισχύει) ή Βεβαίωση Αναγγελίας (Ν. 3982/2011, όπως ισχύει)..…Άδεια οδήγησης αυτοκινήτου Δ΄ ή D, Δ΄+ Ε΄ ή DE κατηγορίας. (π.δ. 51/2012, όπως ισχύει)… ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ: Για την άδεια οδήγησης αυτοκινήτου Δ΄ ή D, Δ΄+ Ε΄ ή DE κατηγορίας από 10 Μαρτίου 2014 απαιτείται υποχρεωτικά η προσκόμιση του Πιστοποιητικού Επαγγελματικής Ικανότητας (ΠΕΙ). ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΙΚΕΣ ΔΙΕΥΚΡΙΝΙΣΕΙΣ : Προκειμένου για την απόδειξη κατοχής του Πιστοποιητικού Επαγγελματικής Ικανότητας (ΠΕΙ) απαιτείται: είτε η κατοχή Δελτίου Επιμόρφωσης Οδηγού, το οποίο να είναι σε ισχύ και το οποίο εκδίδεται από την Υπηρεσία Μεταφορών και Επικοινωνιών της Περιφερειακής Ενότητας στην περιοχή της οποίας βρίσκεται η κατοικία του ενδιαφερομένου είτε η καταχώρηση επί του εντύπου της άδειας οδήγησης του κοινοτικού αριθμού «95» δίπλα σε μία ή περισσότερες εκ των κατηγοριών ή υποκατηγοριών που κατέχει ο υποψήφιος και απαιτούνται από την προκήρυξη. Από τις ανωτέρω άδειες ή βεβαιώσεις, οι οποίες πρέπει να είναι σε ισχύ τόσο κατά τον χρόνο υποβολής της αιτήσεως και της λήξεως της προθεσμίας υποβολής αυτής όσο και κατά τον χρόνο πρόσληψης, πρέπει να αποδεικνύεται πότε ακριβώς απέκτησε ο ενδιαφερόμενος τη συγκεκριμένη άδεια ή βεβαίωση, που απαιτείται από την προκήρυξη, προκειμένου να προσμετρηθεί το κριτήριο της εμπειρίας από τη λήψη αυτών…». Τέλος, στο ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΣΤ΄ ‘’ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΕΠΙΛΟΓΗΣ– ΕΝΣΤΑΣΕΙΣ’’ ορίζεται ότι: «Η Ο.ΣΥ. Α.Ε. αξιολογεί τις αιτήσεις των υποψηφίων και τα υποβληθέντα δικαιολογητικά και συντάσσει προσωρινούς πίνακες κατάταξης, προσληπτέων και απορριπτέων μέσα σε έναν (1) μήνα από την πάροδο της προθεσμίας υποβολής των αιτήσεων, τους οποίους δημοσιεύει στην ιστοσελίδα της Ο.ΣΥ. Α.Ε. …και αποστέλλει στο Α.Σ.Ε.Π., μαζί με τα απαραίτητα δικαιολογητικά, για έλεγχο νομιμότητας (παρ. 3 του άρθρου δεύτερου της από 22.08.2020 της ΠΝΠ, όπως κυρώθηκε με το άρθρο 2 του ν. 4722/2020 (Α΄177)). Οι πίνακες κατάταξης των υποψηφίων συντάσσονται από Επιτροπή - Επιτροπές τουλάχιστον τριμελή/είς, που ορίζεται από την Ο.ΣΥ. Α.Ε. και παρατίθενται σ’ αυτούς τα στοιχεία τα οποία ελήφθησαν υπόψη για τον καθορισμό της σειράς προτεραιότητας των υποψηφίων. Οι πίνακες αυτοί αποτελούν τους ΠΡΟΣΩΡΙΝΟΥΣ ΠΙΝΑΚΕΣ ΚΑΤΑΤΑΞΗΣ. Κατά των προσωρινών πινάκων οι υποψήφιοι μπορούν να ασκήσουν ένσταση ενώπιον του Α.Σ.Ε.Π. μέσα σε αποκλειστική προθεσμία πέντε (5) ημερών που αρχίζει από την επομένη της δημοσίευσής τους στον διαδικτυακό τόπο της Ο.ΣΥ. Α.Ε.......Το Α.Σ.Ε.Π. διενεργεί τον έλεγχο νομιμότητας και τον κατ’ ένσταση έλεγχο μέσα σε είκοσι (20) ημέρες από την πάροδο της προθεσμίας υποβολής των ενστάσεων, ενώ η απόφαση του Α.Σ.Ε.Π. κοινοποιείται στον φορέα, προκειμένου να καταρτίσει τον οριστικό πίνακα προσληπτέων. Σε περίπτωση άπρακτης παρόδου της προθεσμίας του προηγούμενου εδαφίου, θεωρείται ότι το Α.Σ.Ε.Π. επικυρώνει ως οριστικό, τον προσωρινό πίνακα…..».
8.Επειδή, στην προκείμενη περίπτωση, στο πλαίσιο της ανωτέρω διαγωνιστικής διαδικασίας, ο αιτών, επιδιώκοντας την κατάληψη μίας εκ των θέσεων του κλάδου ΔΕ Οδηγοί Λεωφορείων (Δ΄ ή D΄ κατηγορίας) με κωδικό θέσης 101, υπέβαλε στην Ο.ΣΥ. Α.Ε. τη με αριθμ. πρωτ. 60649/21.11.2020 Αίτηση-Υπεύθυνη Δήλωση, με τα επισυναπτόμενα σε αυτή δικαιολογητικά, δηλώνοντας, μεταξύ άλλων, στο οικείο πεδίο της αίτησης, ότι διαθέτει την Επαγγελματική Άδεια Οδήγησης αυτοκινήτου που αναφέρεται στην προκήρυξη και απαιτείται για την επιδιωκόμενη θέση ως τυπικό προσόν πρόσληψης. Προς απόδειξη δε αυτού του προσόντος προσκόμισε τα εξής δικαιολογητικά: α) την από 12.11.2015 επαγγελματική άδεια οδήγησης D΄ κατηγορίας με ημερομηνία πρώτης έκδοσης 27.5.2003 και ημερομηνία λήξης την 16.10.2020, στην οποία σημειώνεται και ο κοινοτικός αριθμός «95» που αποδεικνύει την κατοχή από αυτόν Πιστοποιητικού Επαγγελματικής Ικανότητας (ΠΕΙ) με ημερομηνία λήξης του την 11.11.2020, β) την από 2.10.2020 βεβαίωση της Περιφέρειας Αττικής, με την οποία βεβαιώνεται ότι αυτός κατέθεσε αυθημερόν δικαιολογητικά για ανανέωση της ανωτέρω άδειας οδήγησης και του ΠΕΙ και σημειώνεται ότι η νέα άδεια θα παραληφθεί μετά από 15 ημέρες και γ) την από 5.11.2020 υπεύθυνη δήλωσή του με την οποία δήλωσε ότι «…λόγω τεχνικού προβλήματος στο Υπουργείο Συγκοινωνιών και Μεταφορών έχω στην κατοχή μου την προσωρινή επαγγελματική άδεια οδήγησης Δ΄ κατηγορίας και ΠΕΙ και με την πρώτη ευκαιρία θα σας προσκομίσω την κανονική». Η επιτροπή επιλογής της Ο.ΣΥ. Α.Ε. ενέγραψε τον αιτούντα στον πίνακα απορριπτέων με αιτιολογία την «έλλειψη ανανέωσης άδειας οδήγησης». Στις 13.12.2020 ο αιτών άσκησε ένσταση ενώπιον του Α.Σ.Ε.Π., με την οποία ισχυρίστηκε ότι είχε καταθέσει στην αρμόδια υπηρεσία όλα τα δικαιολογητικά για την ανανέωση της άδειας οδήγησής του, όμως τον ενημέρωσαν ότι, εξαιτίας τεχνικών προβλημάτων αλλά και της έκτακτης κατάστασης της πανδημίας, ήταν αδύνατον να του χορηγήσουν άμεσα την ανανεωμένη άδεια οδήγησης και αντί αυτής του χορήγησαν την πιο πάνω βεβαίωση, την οποία είχε προσκομίσει με την αίτηση συμμετοχής του. Συνυπέβαλε νέα επαγγελματική άδεια οδήγησης, η οποία λήγει το 2025 και εκδόθηκε, κατόπιν του πιο πάνω αιτήματός του, σε ανανέωση της προηγούμενης. Στη νέα άδεια εξάλλου εμφανίζεται δίπλα στην κατηγορία άδειας D που κατέχει ο αιτών και απαιτείται από την προκήρυξη για την κατάληψη μιας από τις επίμαχες θέσεις με κωδικό 101 και η καταχώρηση του κοινοτικού αριθμού «95» ως αποδεικτικού κατοχής ΠΕΙ με ισχύ ομοίως έως το 2025. Το Β΄ Τμήμα του Α.Σ.Ε.Π., με την 64/19.1.2021 απόφασή του, απέρριψε την ένσταση του αιτούντος ως αβάσιμη. Κατά τα διαλαμβανόμενα ειδικότερα στην απόφαση αυτή «…ο υποψήφιος για την απόδειξη της απαιτούμενης άδειας οδήγησης Δ' προσκόμισε 1) την από 12.10.2015 άδεια οδήγησης από την οποία προκύπτει μεταξύ άλλων ότι είναι κάτοχος άδειας οδήγησης Δ' με αντίστοιχο ΠΕΙ το οποίο έληξε στις 16.10.2020 και 2) την υπ΄αριθ. πρωτ. 9590/02.10.2020 χορήγηση βεβαίωσης από το τμήμα χορήγησης αδειών οδήγησης της υπηρεσίας Μεταφορών και Επικοινωνιιών Περ. Ενοτ. Νοτίου Τομέα, με την οποία βεβαιώνεται ότι κατέθεσε δικαιολογητικά για ανανέωση της αριθ. 560062192 άδειας οδήγησης B' - D' + ΑΡΣΗ 114. Η ανωτέρω βεβαίωση, που εναλλακτικά κατέθεσε ο ενιστάμενος, δεν θεραπεύει την έλλειψη του απαιτούμενης άδειας οδήγησης, διότι δεν περιλαμβάνεται μεταξύ των δικαιολογητικών που γίνονται δεκτά για την απόδειξη αυτής, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην οικεία προκήρυξη (σελ. 21-22) και ως εκ τούτου, ορθώς δεν ελήφθη υπόψη για την απόδειξη αυτής, αλλά ούτε και με την ένστασή του προσκόμισε την ανανεωμένη άδεια οδήγησης. Εκ των ανωτέρω συνάγεται ότι δεν απέδειξε προσηκόντως το εν λόγω τυπικό προσόν και ορθώς ενεγράφη στον πίνακα απορριπτέων». Κατόπιν αυτού, καταρτίστηκε από την Επιτροπή Επιλογής της Ο.ΣΥ. Α.Ε. ο οριστικός πίνακας προσληπτέων (ΦΕΚ 395/τ.Γ΄/25.2.2021), στον οποίο ο αιτών δεν περιλήφθηκε.
9.Επειδή, οι προαναφερόμενες διατάξεις του ν.2190/1994 και οι διατάξεις της 1/2020 προκήρυξης του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, ερμηνευόμενες ενόψει και των αρχών της προστατευόμενης εμπιστοσύνης και της χρηστής διοίκησης, δεν αποκλείουν να γίνονται αποδεκτά ακόμη και τα καθ’ υπέρβαση της οριζόμενης προθεσμίας υποβαλλόμενα πιστοποιητικά και δικαιολογητικά, προς απόδειξη του δηλωθέντος προσόντος του υποψηφίου, όλως εξαιρετικώς στην περίπτωση κατά την οποία ο υποψήφιος έχει, πάντως, συνυποβάλει εμπροθέσμως και καλοπίστως με την αίτηση για την συμμετοχή του στο διαγωνισμό πιστοποιητικά και δικαιολογητικά τα οποία παρουσιάζουν ελλείψεις, σφάλματα ή πλημμέλειες που οφείλονται αποκλειστικώς σε πταίσμα του εκδόντος αυτά διοικητικού οργάνου (βλ. ΣτΕ 1471/2007 7μ., 1474/2018, 139/2016, 2939, 3772/2015, 4484, 4344/2014, 411/2012, 1000/2009). Συνεπώς, ενόψει του ότι ο αιτών πράγματι, είχε ζητήσει, με σχετική αίτησή του προς την Περιφέρεια Αττικής, σε χρόνο (2.10.2020) πριν την πάροδο της 18.11.2020 που ορίστηκε με σχετική ανακοίνωση του Α.Σ.Ε.Π. ως η απωτέρα της προθεσμίας υποβολής δικαιολογητικών, τη χορήγηση ανανεωμένης Επαγγελματικής Άδειας Οδήγησης, η οποία να είναι σε ισχύ κατά τη λήξη της προαναφερόμενης προθεσμίας, όπως απαιτεί η προκήρυξη, η δε μη έγκαιρη προσκόμιση της άδειας αυτής οφείλεται στην κατά τα κοινώς γνωστά, αδυναμία έκδοσης των πιστοποιητικών αυτών από τα αρμόδια όργανα της Περιφέρειας Αττικής, στο πλαίσιο των μέτρων αντιμετώπισης της διασποράς του κορωνοϊού covid 19, το Α.Σ.Ε.Π., το οποίο, όπως άλλωστε το ίδιο αναφέρει στην έκθεση απόψεών του, πεπλανημένα θεώρησε ότι ο αιτών δεν υπέβαλε με την ένστασή του την ανανεωμένη άδεια που του είχε χορηγηθεί, όφειλε να δεχτεί την ένσταση, με την οποία αυτός προσκόμισε το πρώτον το έντυπο της ανανεωμένης επαγγελματικής άδειας οδήγησής του, εφόσον πάντως η αρχική επαγγελματική άδειά του είχε υποβληθεί εμπροθέσμως. Κατόπιν αυτών, η αντίθετη κρίση του Α.Σ.ΕΠ. ελέγχεται ως μη νόμιμη, κατά τα βασίμως προβαλλόμενα με την κρινόμενη αίτηση.
10.Επειδή, κατόπιν αυτών, η κρινόμενη αίτηση πρέπει να γίνει δεκτή, κατά τα οριζόμενα ειδικότερα στο διατακτικό.
Δ Ι Α Τ Α Υ Τ Α
Αποβάλλει από τη δίκη τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών.
Δέχεται την αίτηση ακύρωσης.
Ακυρώνει την 64/19.1.2021 απόφαση του Β΄ Τμήματος του Α.Σ.Ε.Π., με την οποία απορρίφθηκε η ένσταση του αιτούντος κατά των προσωρινών πινάκων.
Αναπέμπει την υπόθεση στο Α.Σ.Ε.Π. για νέα νόμιμη κρίση.
Διατάσσει την απόδοση του παραβόλου στον αιτούντα.
Επιβάλλει συμμέτρως στο Ελληνικό Δημόσιο και στην Ο.ΣΥ. Α.Ε. τη δικαστική δαπάνη του αιτούντος, που ανέρχεται σε πεντακόσια εβδομήντα έξι (576) ευρώ.
Κρίθηκε και αποφασίστηκε στην Αθήνα στις 26 Μαΐου 2022 και η απόφαση δημοσιεύτηκε στην ίδια πόλη, σε έκτακτη δημόσια συνεδρίαση στο ακροατήριο του Δικαστηρίου στις 5 Ιουλίου 2022.
Η ΠΡΟΕΔΡΟΣ Η ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
ΜΑΡΙΑ ΚΟΥΔΟΥΜΝΑΚΗ ΦΩΤΕΙΝΗ ΡΟΖΗ
Θεωρήθηκε στις 7-7-2022
Η ΕΙΣΗΓΗΤΡΙΑ
ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΚΑΡΑΜΠΑ