Φόρτωση...

Αρθρα / Νεα / Blog.

Απόφαση 127/2013 Τριμελές Διοικητικό Πρωτοδικείο Καλαμάτας

Αριθμός απόφασης 127/2013

ΤΟ ΤΡΙΜΕΛΕΣ

ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΠΡΩΤΟΔΙΚΕΙΟ ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ

Συνεδρίασε δημόσια στο ακροατήριό του στις 13 Φεβρουαρίου 2013, με δικαστές τους: Μαγδαληνή Μαργαρίτη, Πρόεδρο Πρωτοδικών Δ.Δ., Θεόδωρο Σιμόπουλο, Φωτεινή Χρηστάτου (εισηγήτρια), Πρωτοδίκες Δ.Δ. Και γραμματέα τον Γρηγόριο Μπότσικα, δικαστικό υπάλληλο, για να δικάσει την προσφυγή με χρονολογία κατάθεσης 13.3.2012, του _______, κατοίκου ____, ο οποίος παρέστη με την πληρεξούσια δικηγόρο Αννίτα – Θεώνη Γαραντζιώτη, κατά του Ελληνικού Δημοσίου που εκπροσωπείται από το Διευθυντή του Τελωνείου Καλαμάτας και παρέστη με τον εξουσιοδοτημένο υπάλληλο της υπηρεσίας αυτής Διονήσιο Κάππο.

Κατά τη συζήτηση στο ακροατήριο, οι διάδικοι ανέπτυξαν τους ισχυρισμούς τους και ζήτησαν όσα αναφέρονται στα πρακτικά.

Μετά τη δημόσια συνεδρίαση το Δικαστήριο συνήλθε σε διάσκεψη και

Αφού μελέτησε τα σχετικά έγγραφα

Σκέφτηκε κατά το νόμο

  1. Επειδή, με την κρινόμενη προσφυγή, για την άσκηση της οποίας καταβλήθηκε το νόμιμο παράβολο (βλ. τα υπ' αριθμ. 89285683/13-3-2012 σειράς ΣΤ' Γ' και 1221749/5-2-2013 σειρά Η' διπλότυπα είσπραξης της ΔΟΥ Καλαμάτας), ζητείται παραδεκτώς η ακύρωση της υπ' αριθμ. 41/13-12-2011 καταλογιστικής πράξης του Διευθυντή του Τελωνείου Καλαμάτας, με την οποία καταλογίστηκε σε βάρος του προσφεύγοντος τέλος ταξινόμησης, λόγω της μη νόμιμης διασκευής αυτοκινήτου του, ποσού 24.099,24€ και πρόστιμο 4.935,53€ ως υπαιτίου τελωνειακής παράβασης.

  2. Επειδή, ο ν. 1573/1985 “Τελωνειακή επίβλεψη και φορολογικό καθεστώς των αυτοκινήτων εγχώριας παραγωγής και άλλες διατάξεις” ορίζει, στο άρθρο 1 παρ. 1 ότι: “Για την εφαρμογή του νόμου αυτού θεωρούνται: α) Αυτοκινητοβιομηχανίες: οι εγχώριες βιομηχανίες που παράγουν αυτοκίνητα, β) Αυτοκίνητα: τα οχήματα των δασμολογικών διακρίσεων 87.02 Α και 87.02 Β ΙΙ, με εξαίρεση τα λεωφορεία και τα αυτοκίνητα ψυγεία, γ) Παραγωγή: η κατασκευή ή η συναρμολόγηση των αυτοκινήτων της προηγούμενης περίπτωσης, καθώς και η διασκευή σε τέτοια αυτοκίνητα...”, στο άρθρο 2 ότι: “1. Με απόφαση των Υπουργών Βιομηχανίας, Ενέργειας και Τεχνολογίας και Οικονομικών, που δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, οι χώροι λειτουργίας των αυτοκινητοβιομηχανιών τίθεται σε τελωνειακή επίβλεψη...”, στο άρθρο 5 ότι: “1. Οι διατάξεις των παραγράφων 3 και 4, πρώτο εδάφιο, του άρθρου 3 και της παραγράφου 1 του άρθρου 4 εφαρμόζονται και για τα αυτοκίνητα που παράγονται, κατά την έννοια της περίπτωσης γ' του άρθρου 1, από ιδιοκατασκευαστές, συνεργεία αυτοκινήτων ή άλλες μονάδες που δεν λειτουργούν με το καθεστώς της παρ. 1 του άρθρου 2... 3. Προκειμένης της παραγωγής αυτοκινήτων από τα αναφερόμενα στην παράγραφο 1 φυσικά ή νομικά πρόσωπα, υποβάλλεται πριν από την έναρξη οποιασδήποτε εργασίας, αίτηση στην αρμόδια τελωνειακή αρχή για τη χορήγηση σχετικής εγκριτικής άδειας. Η εγκριτική άδεια περιλαμβάνει: τα στοιχεία του παραγωγού ή και του ιδιοκτήτη, αν δεν συμπίπτει με τον παραγωγό, τις εργασίες παραγωγής και το χώρο που θα πραγματοποιηθούν, το είδος του αυτοκινήτου που θα παραχθεί, καθώς και το χρονικό διάστημα πραγματοποίησης των εργασιών... 5. Οι διατάξεις του παρόντος άρθρου εφαρμόζονται, ανεξάρτητα αν τα παραγόμενα αυτοκίνητα προέρχονται από οχήματα που είχαν ταξινομηθεί και τεθεί σε κυκλοφορία πριν τη διασκευή τους σε επιβατικά ή φορτηγά αυτοκίνητα”, και στο άρθρο 9 ότι: “1. Οι διατάξεις περί τελωνειακών παραβάσεων και λαθρεμπορίας του ν. 1165/1918 (ΦΕΚ Α' 59) εφαρμόζονται και για παραβάσεις του παρόντος νόμου... 2. Για τα αυτοκίνητα του Κεφαλαίου Β', σε περίπτωση παραγωγής τους χωρίς την εγκριτική άδεια της τελωνειακής αρχής, ανεξάρτητα από την εφαρμογή των διατάξεων της προηγούμενης παραγράφου, επιβάλλεται στα πρόσωπα που αναφέρονται στην παράγραφο 1 του άρθρου 5 πρόστιμο ίσο με το 1/5 του αναλογούντος για το αυτοκίνητο ειδικού φόρου κατανάλωσης”. Τέλος, στο ν. 2443/1996 (ΦΕΚ Α' 265) στην παράγραφο 11 του άρθρου 4 αυτού ορίζεται ότι: “11. Οι διατάξεις του ν. 1573/1985 (ΦΕΚ 201 Α'), όπως ισχύουν, εφαρμόζονται και στις περιπτώσεις διασκευής ανοικτών φορτηγών αυτοκινήτων της δασμολογικής κλάσης 87.04, σε κλειστά φορτηγά της ίδιας δασμολογικής κλάσης μικτού βάρους κάτω των 3,5 τόνων και κυλινδρισμού κινητήρα άνω των 900 κυβικών εκατοστών”.

  3. Επειδή, στη δασμολογική κλάση 8703 της Συνδυασμένης Ονοματολογίας (Σ.) που περιλαμβάνεται στο παράρτημα Ι του Κανονισμού (ΕΟΚ) 2658/1987 του Συμβουλίου, της 23ης Ιουλίου 1987 (ΕΕ L 256, σελ. 1-675), όπως ίσχυε κατά τον κρίσιμο εν προκειμένω χρόνο (20-4-2005), υπάγονται: “Επιβατικά αυτοκίνητα και άλλα αυτοκίνητα οχήματα που είναι κατασκευασμένα κυρίως για τη μεταφορά προσώπων (άλλα από εκείνα της κλάσης 8702), στα οποία περιλαμβάνονται και τα οχήματα τύπου break και τα αγωνιστικά οχήματα”, ενώ στη δασμολογική κλάση 8704 της ίδιας ΣΟ υπάγονται: “Αυτοκίνητα οχήματα για τη μεταφορά εμπορευμάτων”. Εξάλλου, σύμφωνα με το άρθρο 121 του ν. 2960/2001 “Εθνικός Τελωνειακός Κώδικας” (ΦΕΚ 265 Α'/22-11-2001) “1. Επιβατικά αυτοκίνητα της δασμολογικής κλάσης 87.03 της Συνδυασμένης Ονοματολογίας (Κανονισμός ΕΟΚ 2658/1987 του Συμβουλίου της 23ης Ιουλίου 1987 EEL της 7-9-1987) υποβάλλονται σε τέλος ταξινόμησης επί της φορολογητέας αξίας όπως αυτή διαμορφώνεται με βάση τις διατάξεις του άρθρου 126 του παρόντα και του άρθρου 4 του ν. 1573/1985 (ΦΕΚ 201 Α'), όπως ισχύουν. 2. Οι συντελεστές του τέλους ταξινόμησης της προηγούμενης παραγράφου ορίζονται ως ακολούθως: α) Για αυτοκίνητα που πληρούν εκ κατασκευής τις προδιαγραφές της Οδηγίας 98/69 Ε.Κ. “Φάση Β” ή μεταγενέστερης: ΚΥΛΙΝΔΡΙΣΜΟΣ ΚΙΝΗΤΗΡΑ ΠΟΣΟΣΤΟ ΤΕΛΟΥΣ... β) ... γ) Για αυτοκίνητα που πληρούν εκ κατασκευής τις προδιαγραφές των Οδηγιών 91/441 Ε.Ο.Κ., 89/458 Ε.Ο.Κ. και 88/76 Ε.Ο.Κ., 94/12 ΕΚ: ΚΥΛΙΝΔΡΙΣΜΟΣ ΚΙΝΗΤΗΡΑ ΠΟΣΟΣΤΟ ΤΕΛΟΥΣ: Μέχρι 900 κυβικά εκατοστά 24%. Από 901-1400 49%. Από 1401-1600 95%. Από 1601-1800 129%. Από 1801-2000 216%. Από 2001 κυβικά εκατοστά και πάνω 334% δ)...”. Εξάλλου, στο άρθρο 123 του ως άνω ν. 2960/2001, όπως ίσχυε πριν την τροποποίησή του με το ν. 3583/2007, οριζόταν ότι: “1. Τα φορτηγά αυτοκίνητα πλην τύπου JEEP και οι βάσεις τους της δασμολογικής κλάσης 87.04 της Συνδυασμένης Ονοματολογίας που πληρούν εκ κατασκευής της προδιαγραφές των Οδηγών 91/542 Ε.Ο.Κ. φάση Β' ή 96/69 Ε.Κ. Ή μεταγενέστερων υποβάλλονται σε τέλος ταξινόμησης ως εξής: α) Φορτηγά αυτοκίνητα μικτού βάρους πάνω από 3,5 τόνους ανεξάρτητα κυλινδρισμού, ποσοστό πέντε τοις εκατό (5%). β) Ανοικτά φορτηγά αυτοκίνητα μικτού βάρους μέχρι και 3,5 τόνους ανεξάρτητα κυλινδρισμού, ποσοστό επτά τοις εκατό (7%). γ) Κλειστά φορτηγά αυτοκίνητα μικτού βάρους μέχρι και 3,5 τόνους. ΚΥΛΙΝΔΡΙΣΜΟΣ ΚΙΝΗΤΗΡΑ ΠΟΣΟΣΤΟ ΤΕΛΟΥΣ: Μέχρι 900 κυβικά εκατοστά 6%. Από 901 – 1400 14%. Από 1401 – 1800 18%. Από 1801 – 2000 21%. Από 2001 κυβικά εκατοστά και πάνω 26%. δ) Βάσεις των φορτηγών αυτοκινήτων των προηγούμενων περιπτώσεων πέντε τοις εκατό (5%) για την περίπτωση α' και επτά τοις εκατό (7%) για τις περιπτώσεις β' και γ' (όπως η περίπτωση αυτή αντικαταστάθηκε με το άρθρο 27 παρ. 5 του ν. 3156/2003, ΦΕΚ Α' 157). 3. Ως αυτοκίνητο όχημα με μόνιμο κλειστό αμάξωμα νοείται όχι μόνο αυτό που εκ κατασκευής το αμάξωμά του είναι κλειστό, αλλά και αυτό που προκύπτει με την προσθήκη στο αμάξωμα ανοικτού φορτηγού, καλύμματος από άκαμπτα στερεά υλικά, ανεξάρτητα αν αφαιρείται εύκολα ή δύσκολα ή αν το πίσω μέρος του αμαξώματος παραμένει ανοικτό. 4. Για την επιβολή του τέλους ταξινόμησης των αυτοκινήτων της παραγράφου 1 του παρόντος άρθρου η φορολογητέα αξία διαμορφώνεται από την άθροιση των παρακάτω στοιχείων: α) ... 5. Τα ανοικτά φορτηγά αυτοκίνητα που διασκευάζονται σε κλειστά κατ' εφαρμογή των διατάξεων της παραγράφου 11 του άρθρου 4 του ν. 2443/1996 (ΦΕΚ 265 Α) υποβάλλονται αντί των φορολογικών επιβαρύνσεων που προβλέπονται από το ν. 1573/1985 (ΦΕΚ 201 Α) σε τέλος ταξινόμησης, το ύψος του οποίου ορίζεται ως εξής: - Για τα κυλινδρισμού κινητήρα από 901 – 1400 κυβικά εκατοστά, επτακόσια τριάντα τρία ευρώ (733€). - Για τα κυλινδρισμού κινητήρα από 1401 – 1800 κυβικά εκατοστά, χίλια είκοσι επτά ευρώ (1.027€). - Για τα κυλινδρισμού κινητήρα από 1801 – 2000 κυβικά εκατοστά, χίλια τετρακόσια εξήντα επτά ευρώ (1.467€). - Για τα κυλινδρισμού κινητήρα από 2001 κυβικά εκατοστά και πάνω δύο χιλιάδες τριακόσια σαράντα επτά ευρώ (2.347€)...”. Περαιτέρω, με την παρ. 39 του άρθρου 1 του ν. 3583/2007 (Α' 142/28-6-2007), με την οποία προστέθηκαν στο ως άνω άρθρο περ. ε΄ και ζ΄ και η αρχική περίπτωση ε' αναριθμήθηκε σε στ' και το δεύτερο εδάφιο αυτής προστέθηκε με την ίδια παρ. 39 του άρθρου 1 του ν. 3853/2007, ορίστηκε ότι: ε) Αυτοκίνητα οχήματα με μικτό βάρος μέχρι 3,5 τόνους, ανεξάρτητα από τη δασμολογική τους κατάταξη, που διαθέτουν εκ κατασκευής χωριστό θάλαμο με δύο σειρές καθισμάτων για τον οδηγό, συνοδηγό και τους επιβάτες και χωριστό ανοικτό χώρο φόρτωσης εμπορευμάτων: - με το εκ κατασκευής εσωτερικό μήκος της εξέδρας φόρτωσης μεγαλύτερο του σαράντα τοις εκατό (40%) της απόστασης μεταξύ των κέντρων του μπροστινού και του πίσω τροχού της ίδιας πλευράς του οχήματος και ανεξάρτητα από το φορτίο που δύνανται να μεταφέρουν, ποσοστό ίσο με το ποσοστό της ανωτέρω περίπτωσης β', - με το εκ κατασκευής εσωτερικό μήκος της εξέδρας φόρτωσης μικρότερο του σαράντα τοις εκατό (40%) της απόστασης μεταξύ των κέντρων του μπροστινού και του πίσω τροχού της ίδιας πλευράς του οχήματος και με δυνατότητα μεταφοράς φορτίου μεγαλύτερου των πεντακοσίων (500) χιλιόγραμμων, ποσοστό διπλάσιο της ανωτέρω περίπτωσης β', - με το εκ κατασκευής εσωτερικό μήκος της εξέδρας φόρτωσης μικρότερο ή ίσο του σαράντα τοις εκατό (40%) της απόστασης μεταξύ των κέντρων του μπροστινού και του πίσω τροχού της ίδιας πλευράς του οχήματος και με δυνατότητα μεταφοράς φορτίου μικρότερου των πεντακοσίων (500) χιλιόγραμμων, ποσοστό ίσο με το πενήντα τοις εκατό των ποσοστών των περιπτώσεων α' έως και δ' της παραγράφου 2 του άρθρου 121, ανάλογα με τις προδιαγραφές των οδηγιών αντιρρυπαντικής τεχνολογίας που αυτά πληρούν εκ κατασκευής, που σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να είναι μικρότερο του τριπλάσιου του ποσοστού της ανωτέρω περίπτωσης β'. στ. Οι συντελεστές των προηγούμενων περιπτώσεων (α) έως και (δ) προσαυξάνονται κατά ποσοστό τριάντα τοις εκατό (30%) προκειμένου για αυτοκίνητα που δεν πληρούν τις προδιαγραφές των παραπάνω Οδηγιών. Η κατά το προηγούμενο εδάφιο προσαύξηση έχει εφαρμογή και στα οχήματα των δύο πρώτων υποπεριπτώσεων της περίπτωσης ε' που δεν πληρούν προδιαγραφές οδηγιών αντιρρυπαντικής τεχνολογίας. ζ) Αυτοκίνητα οχήματα, ανοικτά ή κλειστά, τρίκυκλα ή τετράκυκλα, που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής της Οδηγίας 92/61/ΕΚ του Συμβουλίου της 30ης Ιουνίου 1992 (EEL 225 της 10-9-1992) και πληρούν εκ κατασκευής τις προδιαγραφές της Οδηγίας αυτής ή μεταγενέστερης, υποβάλλονται σε τέλος ταξινόμησης ως ακολούθως: ...”.

  4. Επειδή, κατά τα αναφερόμενα στην εισηγητική έκθεση του ως άνω ν. 3583/2007, με την προσθήκη της νέας περίπτωσης ε' καθιερώνεται νέος τρόπος φορολόγησης των διπλοκάμπινων οχημάτων, τα οποία μέχρι πριν την έναρξη ισχύος του εν λόγω νόμου, κατατάσσονταν από την τελωνειακή αρχή, ανάλογα με τα χαρακτηριστικά τους, στην αντίστοιχη δασμολογική κλάση των επιβατικών ή φορτηγών αυτοκινήτων και φορολογούνταν ανάλογα. Γενικά, τα αυτοκίνητα οχήματα κατατάσσονται στην αντίστοιχη διάκριση της συνδυασμένης ονοματολογίας που αποτελεί το δασμολόγιο της Ευρωπαϊκής Κοινότητας και εφαρμόζεται σε όλα τα κράτη – μέλη, σύμφωνα με τα τεχνικά γνωρίσματα και τα κατ' ιδίαν αυτών χαρακτηριστικά που παρουσιάζουν κατά το χρόνο του τελωνισμού τους ως ειδικότερα ορίζονται, στις Επεξηγηματικές Σημειώσεις του Εναρμονισμένου Συστήματος για τη δασμολογική ονοματολογία του κοινού δασμολογίου. Με βάση τους κανόνες αυτούς στη δασμολογική κλάση 87.03 (επιβατικά οχήματα) κατατάσσονται και τα πολλαπλών χρήσεων αυτοκίνητα, δηλαδή τα αυτοκίνητα που μπορούν να χρησιμοποιηθούν αδιακρίτως για τη μεταφορά προσώπων ή εμπορευμάτων, με την προϋπόθεση ότι ο κύριος προορισμός των αυτοκινήτων αυτών είναι η μεταφορά προσώπων. Τα εν λόγω οχήματα φέρουν δύο σειρές καθισμάτων για πέντε (5) επιβάτες συμπεριλαμβανομένου και του οδηγού, διπλή καμπίνα με τέσσερις πόρτες με μαλακή οροφή και πλούσιο εσωτερικό φινίρισμα και το πίσω μέρος του οχήματος που προορίζεται για τη μεταφορά των εμπορευμάτων, διαχωρίζεται από το χώρο των επιβατών. Κατά την εισηγητική έκθεση, τα αυτοκίνητα αυτά, λόγω της κατασκευής τους, δεν ανήκουν στις κατηγορίες των απ' ευθείας προσδιορισμένων ως επιβατικά ή φορτηγά οχήματα, χρησιμοποιούνται δε κυρίως από αγρότες και άλλους επαγγελματίες και προκειμένου να αποφεύγονται αδικίες με βάση την ισχύουσα νομοθεσία ως προς τη φορολόγηση, προτείνεται η διάταξη αυτή, έτσι ώστε τα διπλοκάμπινα οχήματα, για τα οποία και από την Ευρωπαϊκή Ένωση υπάρχουν ειδικοί κανόνες δασμολογικής κατάταξης, να φορολογούνται ως χωριστή κατηγορία, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην προτεινόμενη διάταξη ανεξάρτητα από τη δασμολογική τους κατάταξη.

  5. Επειδή από το συνδυασμό των ανωτέρω διατάξεων, εν όψει και των όσων αναφέρονται στην ως άνω εισηγητική έκθεση, προκύπτει ότι μέχρι την έναρξη ισχύος των διατάξεων του ν. 3583/2007 (28-6-2007), σε περίπτωση εισαγωγής στην επικράτεια αυτοκινήτου πολλαπλών χρήσεων τύπου pick-up, η τελωνειακή αρχή, αναλόγως των χαρακτηριστικών αυτού (εσωτερικό φινίρισμα θαλάμου, ανέσεις και εξαρτήματα όμοια με των επιβατικών, ύπαρξη καθισμάτων πίσω από τη θέση του οδηγού με ζώνες ασφαλείας, πόρτες και παράθυρα στο πίσω μέρος στα δύο πλαϊνά τοιχώματα, ύπαρξη βενζινοκινητήρα, αυτόματου κιβωτίου ταχυτήτων, συστήματος πέδησης ABS, η κίνηση τέσσερα επί τέσσερα, σπορ ζάντες πολυτελείας, έλλειψη εξοπλισμού προσδέσεως για τη μεταφορά εμπορευμάτων, ύπαρξη κινητήρα μεγάλου κυλινδρισμού με πολύ υψηλή κατανάλωση κ.α.) τα κατέτασσε είτε στην κατηγορία των ανοικτών φορτηγών και της δασμολογικής κλάσης 87.04 είτε στην κατηγορία των επιβατικών και της δασμολογικής κλάσης 87.03. Μετά την ισχύ όμως του ως άνω νόμου, τα εν λόγω τύπου αυτοκίνητα κατατάσσονται στη δασμολογική κλάση 87.03 των επιβατικών, μόνο εφόσον το μέγιστο εσωτερικό μήκος του δαπέδου της εξέδρας φόρτωσης είναι μικρότερο ή ίσο του 50% του μεταξονίου και φορολογούνται με τους συντελεστές που αναφέρονται στον εν λόγω νόμο, ανεξαρτήτων της δασμολογικής τους κλάσης. Κατά συνέπεια, τα οχήματα εκείνα, των οποίων το μέγιστο εσωτερικό μήκος του δαπέδου της εξέδρας φόρτωσης είναι μικρότερο ή ίσο του 50% του μεταξονίου και είχαν ταξινομηθεί και καταταγεί στη δασμολογική κλάση 87.04 των ανοικτών φορτηγών αυτοκινήτων πριν την ισχύ των διατάξεων του ν. 3583/2007, παρόλο που με τις νέες διατάξεις, αν εισάγονταν εκ νέου στην επικράτεια, θα υπάγονταν πλέον στη δασμολογική κλάση των επιβατικών αυτοκινήτων, εξακολουθούν να παραμένουν στην κατηγορία των φορτηγών, πλην αν διασκευαστούν σε άλλου τύπου όχημα το οποίο φέρει χαρακτηριστικά γνωρίσματα άλλου αυτοκινήτου, όπως ενδεικτικά επιβατικού αυτοκινήτου. Ειδικώς δε για τα ανοικτά φορτηγά αυτοκίνητα, τα οποία είχαν υπαχθεί στη δασμολογική κλάση 87.04, προκύπτει ότι σε περίπτωση διασκευής τους μετά την ισχύ των διατάξεων του ν. 3583/2007, σε κλειστά φορτηγά της ίδιας δασμολογικής κλάσης, μικτού βάρους κάτω των 3,5 τόνων και κυλινδρισμού κινητήρα άνω των 900 κυβικών εκατοστών, υποβάλλονται, αντί των φορολογικών επιβαρύνσεων που προβλέπονται από το νόμο 1573/1985, σε τέλος ταξινόμησης το ύψος του οποίου ορίζεται αναλόγως με τον κυλινδρισμό του κινητήρα τους και επιπροσθέτως, σε περίπτωση μη τήρησης της διαδικασίας χορήγησης εγκριτικής άδειας της τελωνειακής αρχής για την εν λόγω διασκευή, επιβάλλεται πρόστιμο ίσο με το 1/5 του αναλογούντος για το αυτοκίνητο ειδικού φόρου κατανάλωσης. Τέλος, από τις ίδιες διατάξεις προκύπτει ότι ως διασκευασμένο σε κλειστό φορτηγό αυτοκίνητο νοείται το ανοικτό φορτηγό αυτοκίνητο στο οποίο προστέθηκε κάλυμμα από άκαμπτα στερεά υλικά.

  6. Επειδή, στο άρθρο 128 του Εθνικού Τελωνειακού Κώδικα ορίζεται ότι: “1. Η υποχρέωση καταβολής του τέλους ταξινόμησης γεννάται: - για τα κοινοτικά οχήματα και τα προερχόμενα από τρίτες χώρες κατά την είσοδό τους στο εσωτερικό της χώρας, - για τα εγχωρίως παραγόμενα με την ολοκλήρωση της παραγωγής του οχήματος, - προκειμένου για οχήματα που παράγονται υπό καθεστώς τελωνειακής επίβλεψης κατά την έξοδο από το καθεστώς αυτό. 2. Το τέλος ταξινόμησης καθίσταται απαιτητό και καταβάλλεται πριν τη θέση των οχημάτων σε κυκλοφορία και για τα οχήματα των άρθρων 121, 122, 123, και 124 του παρόντα Κώδικα, το αργότερο ...”. Εξάλλου, σύμφωνα με το άρθρο 142 του εν λόγω Τελωνειακού Κώδικα: “1. Η μη τήρηση των διατυπώσεων του παρόντα Κώδικα, οι οποίες έχουν σχέση με τις τελωνειακές εργασίες και την Τελωνειακή Υπηρεσία, χαρακτηρίζεται και τιμωρείται ως τελωνειακή παράβαση. 2. Ως τελωνειακή παράβαση χαρακτηρίζεται επίσης, η με οποιονδήποτε τρόπο, από τους αναφερόμενους στο άρθρο 155 του παρόντα Κώδικα, διαφυγή ή απόπειρα διαφυγής της πληρωμής των δασμών, φόρων και λοιπών επιβαρύνσεων, καθώς και η μη τήρηση των καθοριζομένων, στο άρθρο 155 του παρόντα Κώδικα, διατυπώσεων και επισύρουν κατά των υπευθύνων πολλαπλό τέλος, σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντα Κώδικα, ακόμη κι αν κρινόταν αρμοδίως ότι δεν συντρέχουν τα στοιχεία αξιόποινης λαθρεμπορίας. 3. Η ποινή που επιβάλλεται επί των τελωνειακών παραβάσεων δεν απαλλάσσει από την καταβολή των οφειλόμενων δασμών, φόρων και λοιπών επιβαρύνσεων. 4. Οι τελωνειακές παραβάσεις βεβαιώνονται με πρωτόκολλο τελωνειακής παράβασης (π.τ.π.) που συντάσσεται από τα αρμόδια όργανα της Τελωνειακής Υπηρεσίας. ... 5. Με ιδιαίτερο πρωτόκολλο είναι δυνατόν να βεβαιώνεται αυτοτελώς η υποχρέωση φυσικού ή νομικού προσώπου προς καταβολή δασμών, φόρων και λοιπών επιβαρύνσεων, που διέφυγαν της καταβολής αν και γεννήθηκε κατά νόμο τελωνειακή οφειλή και ανεξάρτητα αν βεβαιωθεί τελωνειακή παράβαση επιφέρουσα πρόστιμο ή πολλαπλό τέλος. 6....”. Επίσης, σύμφωνα με το άρθρο 150 του ίδιου ως άνω νόμου: “1. ... Δασμοί, φόροι και λοιπές επιβαρύνσεις που διέφυγαν της καταβολής, παρά το γεγονός ότι γεννήθηκε κατά νόμο τελωνειακή οφειλή, είναι δυνατόν να καταλογίζονται αυτοτελώς δια αιτιολογημένης πράξης καταλογισμού. Οι δασμοφορολογικές επιβαρύνσεις υπολογίζονται σύμφωνα με τις διατάξεις του Κοινοτικού Κώδικα και τις συναφείς Εθνικές Διατάξεις περί γένεσης της τελωνειακής οφειλής...”.

  7. Επειδή, στην προκειμένη περίπτωση από τα στοιχεία της δικογραφίας προκύπτουν τα εξής: Στις 20-4-2005 εκδόθηκε από το Τελωνείο Αθηνών το υπ' αριθμ. καταχ. 95494/205 πιστοποιητικό ταξινόμησης στο όνομα της εταιρείας Νικ. Ι. Θεοχαράκης με παραλήπτη τον προσφεύγοντα, το οποίο αφορούσε τον εκτελωνισμό ενός καινούργιου ανοικτού φορτηγού αυτοκινήτου, μάρκας NISSAN τύπου pick-up, διπλοκάμπινο, κυβισμού 2488cc, πετρελαιοκίνητο, χώρας προέλευσης Ιαπωνίας, μικτού βάρους 2860 κιλών με συνολική ικανότητα φόρτωσης (οδηγού, επιβατών και φορτίου) το ωφέλιμο δηλαδή φορτίου του, 784 κιλών, με ανοικτή εξέδρα φόρτωσης (καρότσα) μήκους 1,39 και απόσταση μεταξύ των κέντρων του μπροστινού και πίσω τροχού (μεταξόνιο) της ίδιας πλευράς του οχήματος 2,95 μήκος και στο οποίο αποδόθηκε ο αριθμός κυκλοφορίας ΚΜΚ 1694. Το ως άνω αυτοκίνητο χαρακτηρίστηκε από την τελωνειακή αρχή, με βάση την ισχύουσα νομοθεσία, κατά το χρόνο εκτελωνισμού του και δη την 20-4-2005, ως ανοικτό φορτηγό και κατατάχθηκε στην αντίστοιχη δασμολογική κλάση των φορτηγών αυτοκινήτων (8704), υποβλήθηκε δε σε τέλος ταξινόμησης ποσού 1.011,68€, το οποίο υπολογίστηκε σε ποσοστό 7% επί της φορολογητέας αξίας του που ανήλθε (η φορολογητέα αξία) στο ποσό των 14.452,55€. Ακολούθως, όπως προκύπτει από την από 27-5-2011 έκθεση ελέγχου των αρμόδιων ελεγκτικών υπαλλήλων του Τελωνείου Καλαμάτας, Ανδρέα Παλαιολόγου και Μαρίας Χατζηδιαμαντή, οι ως άνω υπάλληλοι, στις 17-5-2011 διενήργησαν έλεγχο στο αυτοκίνητο του προσφεύγοντος, το οποίο εκινείτο επί της οδού Κρήτης στην Καλαμάτα, και διαπίστωσαν ότι στην εξέδρα φόρτωσης αυτού (καρότσα) υπήρχε προσθήκη καλύμματος από άκαμπτο, σταθερό υλικό μετατρέποντάς το έτσι σε κλειστό, χωρίς να έχει χορηγηθεί άδεια για τη μετατροπή αυτή από την αρμόδια Τελωνειακή Αρχή, κατά παράβαση των διατάξεων του ισχύοντος Τελωνειακού Κώδικα. Εν συνεχεία, συντάχθηκε το από 22-6-2011 πρωτόκολλο τελωνειακής παράβασης επί του οποίου βεβαιώθηκαν όσα αναγράφονταν στην προαναφερόμενη έκθεση ελέγχου και βάση αυτών συντάχθηκε η από 27-6-2011 έκθεση χρέωσης φορολογικών επιβαρύνσεων του ως άνω πρώτου ελεγκτή, με την οποία υπολογίστηκε το τέλος ταξινόμησης που έπρεπε να είχε καταβάλλει ο προσφεύγων για την εν λόγω μετατροπή του οχήματός του. Ειδικότερα, ο εν λόγω υπάλληλος αφού έλαβε υπόψη, μεταξύ άλλων, τις διατάξεις των άρθρων 121 και 123 του ν. 2690/2001, όπως το άρθρο 123 αυτού τροποποιήθηκε με το ν. 3583/2007, κατέταξε το ως άνω όχημα στη δασμολογική κλάση 8703 των επιβατικών, πλην όμως δεν φορολόγησε αυτό με βάση τις διατάξεις του άρθρου 123 παρ. 1 εδ. ε (οχήματα πολλαπλών χρήσεων ανεξαρτήτως δασμολογικής κλάσης) λόγω του χαρακτηρισμού του πλέον ως κλειστό όχημα και επέβαλλε σ' αυτό τελικώς τέλος ταξινόμησης ως επιβατικό όχημα, το οποίο ανήλθε στο ποσό των 24.099,24€, καθόσον, λόγω των κυβικών εκατοστών του, υπολογίστηκε με ποσοστό 334% επί της φορολογητέας αξίας του. Η δε φορολογητέα αξία του για την επιβολή τέλους ταξινόμησης ως επιβατικό εκτιμήθηκε στο ποσό των 7.518,24€, ενώ το τέλος ταξινόμησης προσδιορίστηκε σε 25.110,92€ (7.518,24€ Χ 334% = 25.110,92€), το οποίο ποσό μειώθηκε κατά 1.011,68€, που είχε καταβληθεί ως τέλος ταξινόμησης κατά τον αρχικό τελωνισμό του ως ανοικτό φορτηγό έως 3,5 τόνους. Κατόπιν τούτων, ο Διευθυντής του Τελωνείου Καλαμάτας, αφού κάλεσε τον προσφεύγοντα με το υπ' αριθ. πρωτ. 6989/25-8-2011 νομίμως κοινοποιηθέν έγγραφό του να ασκήσει το δικαίωμα της προηγούμενης ακρόασης, ο δε προσφεύγων άσκησε το εν λόγω δικαίωμα καταθέτοντας στην καθής η προσφυγή Αρχή το από 14-9-2011 υπόμνημά του, με την προσβαλλόμενη πράξη, αφού χαρακτήρισε την ανωτέρω πράξη ως απλή τελωνειακή παράβαση κατά την έννοια της παρ. 1 του άρθρου 142 του ν. 2960/2001 και υπαίτιο αυτής τον προσφεύγοντα, καταλόγισε εις βάρος αυτού το ποσό των 24.099,24€ ως τέλος ταξινόμησης του πιο πάνω οχήματός του και περαιτέρω του επέβαλε πρόστιμο 4.935,53€, δηλαδή το 1/5 του αναλογούντος για το αυτοκίνητο τέλους ταξινόμησης, όπως ορίζεται στην ως άνω διάταξη του άρθρου 9 του ν. 1573/1989.

  8. Επειδή, ο προσφεύγων με την κρινόμενη προσφυγή ζητά την ακύρωση της προσβαλλόμενης πράξης, ισχυριζόμενος με το νομίμως κατατεθέν υπόμνημα ότι κατά παράβαση του άρθρου 20 παρ. 2 του Συντάγματος δεν εκλήθη προς ακρόαση πριν την έκδοση της προσβαλλόμενης πράξης. Ο ισχυρισμός όμως αυτός πρέπει να απορριφθεί προεχόντως ως απαράδεκτος, καθόσον προβάλλεται το πρώτον με το υπόμνημα, με το οποίο μόνο ανάπτυξη των ήδη με το δικόγραφο της προσφυγής λόγων μπορεί να γίνει, ενώ εξάλλου το Δικαστήριο δεν δύναται να λάβει υπόψη αυτεπαγγέλτως τον εν λόγω ισχυρισμό, δοθέντος ότι η με την ανωτέρω συνταγματική διάταξη επιβολή στη διοίκηση της υποχρέωσης για προηγούμενη ακρόαση των ενδιαφερομένων, δεν συνεπάγεται και υποχρέωση του Δικαστηρίου τούτου να εξετάζει αυτεπαγγέλτως την εφαρμογή του συνταγματικού αυτού κανόνα, αφού η κατ' άρθρο 93 παρ. 4 του Συντάγματος υποχρέωση αυτεπάγγελτου ελέγχου αφορά αποκλειστικά την ουσιαστική συνταγματικότητα της εφαρμοστέας διάταξης νόμου, περιορίζεται δηλαδή στη συμφωνία του εφαρμοστέου, σε κάθε συγκεκριμένη περίπτωση, νόμου προς το Σύνταγμα και δεν εκτείνεται στο διαφορετικό ζήτημα του ελέγχου της τήρησης του από συνταγματικό κανόνα επιβαλλόμενους διαδικαστικού τύπου κατά την έκδοση των διοικητικών πράξεων (ΣτΕ 3213/2008). Περαιτέρω, ο προσφεύγων υποστηρίζει ότι η εν λόγω πράξη είναι ακυρωτέα λόγω έλλειψης επαρκούς αιτιολογίας, καθόσον δεν παρατίθεται σε αυτήν επακριβώς το νομοθετικό πλαίσιο βάσει του οποίου προσδιορίσθηκε το καταλογισθέν ποσό, προκαλώντας έτσι σύγχυση σ' αυτόν ως προς το τελικώς οφειλόμενο ποσό, δοθέντος μάλιστα ότι στην από 27-6-2011 έκθεση χρέωσης φορολογικών επιβαρύνσεων αναφέρεται διαφορετικό ποσό από αυτό που αναφέρεται στην καταλογιστική πράξη. Ο ισχυρισμός όμως αυτός πρέπει να απορριφθεί ως αβάσιμος, αφού η αιτιολογία της ως άνω πράξης νομίμως συμπληρώνεται από την από 27-6-2011 έκθεση χρέωσης φορολογικών επιβαρύνσεων, με την οποία το τέλος ταξινόμησης προσδιορίστηκε στο ποσό που αναγράφεται στην πράξη αυτή. Περαιτέρω, αυτός ισχυρίζεται ότι η τοποθέτηση επί του οχήματός του της επίμαχης κουκούλας για μία και μόνη φορά και η εν συνεχεία αφαίρεση αυτής, δεν προσέδωσε στο όχημά του το χαρακτήρα του κλειστού φορτηγού, αφού για να χαρακτηριστεί ως τέτοιου τύπου πρέπει η μετατροπή του από ανοικτό σε κλειστό να έχει μόνιμο χαρακτήρα. Όμως, σύμφωνα με τις διατάξεις που παρατέθηκαν στη μείζονα σκέψη της παρούσας, για την τέλεση της ένδικης παράβασης αρκεί η διαπίστωση των πραγματικών περιστατικών που τη στοιχειοθετούν τη χρονική στιγμή του ελέγχου, ανεξαρτήτως αν σε άλλη χρονική στιγμή έχει τυχόν αφαιρεθεί το επίμαχο κάλυμμα, απορριπτομένου του ως άνω ισχυρισμού ως αβάσιμου.

  9. Επειδή τέλος, ο προσφεύγων προβάλλει ότι μη νομίμως η καθής η προσφυγή Τελωνειακή Αρχή, προκειμένου να υπολογίσει το τέλος ταξινόμησης του διασκευασθέντος οχήματός του, κατέταξε αυτό στη δασμολογική κλάση 8703 των επιβατικών αυτοκινήτων εφαρμόζοντας τις νεότερες διατάξεις του άρθρου 123 του ν. 2690/2001, οι οποίες ίσχυσαν από το έτος 2007 και δεν τυγχάνουν αναδρομικής εφαρμογής, αφού το όχημά του είχε ήδη ταξινομηθεί κατά το χρόνο εισαγωγής του, το έτος 2005, ως ανοικτό φορτηγό και ως τέτοιο κυκλοφορούσε. Επομένως, κατά τους ισχυρισμούς του, ο καταλογισμός ενός τέτοιου δυσβάσταχτου προστίμου κατ' εφαρμογή των προαναφερόμενων διατάξεων, παραβιάζει τις αρχές της αναλογικότητας, της χρηστής διοίκησης και της ασφάλειας δικαίου.

  10. Επειδή εξάλλου, η Τελωνειακή Αρχή με την υπ' αριθμ. πρωτ. 3318/24-4-2012 έκθεση απόψεών της προβάλλει, μεταξύ άλλων, ότι το όχημα του προσφεύγοντος υπάγεται στο συντελεστή ταξινόμησης 334%, σύμφωνα με το άρθρο 121 του Εθνικού Τελωνειακού Κώδικα, όπως αυτό ίσχυε κατά το χρόνο διαπίστωσης της παράβασης.

  11. Επειδή η Τελωνειακή Αρχή προέβη στον καταλογισμό του ένδικου τέλους ταξινόμησης εις βάρος του προσφεύγοντος, θεωρώντας ότι το εν λόγω αυτοκίνητο, κατά το χρόνο διαπίστωσης της παράβασης, ανήκε στην κατηγορία των επιβατικών αυτοκινήτων, σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 3853/2007, αφού τα εν λόγω τύπου αυτοκίνητα κατατάσσονται πλέον στη δασμολογική κλάση των επιβατικών και φορολογούνται ως χωριστή κατηγορία. Όμως, για το ως άνω αυτοκίνητο, κυβισμού 2.488cc, μικτού βάρους 2.860 κιλών, πετρελαιοκίνητο, είχε ήδη εκδοθεί πιστοποιητικό ταξινόμησης ως καινούργιο όχημα στις 20-4-2005 από το Τελωνείο Αθηνών και είχε ήδη χαρακτηριστεί από την Τελωνειακή Αρχή ως ανοικτό φορτηγό κατατασσόμενο στη δασμολογική κλάση 8704, δυνάμει τη γενικής του εικόνας, του συνόλου των χαρακτηριστικών του και των διατάξεων του Τελωνειακού Κώδικα που ίσχυαν κατά το χρόνο αυτό. Επομένως, η Τελωνειακή Αρχή έπρεπε να θεωρήσει το εν λόγω αυτοκίνητο ως ανοικτό φορτηγό, όπως είχε ήδη ταξινομηθεί, και ακολούθως αναλόγως της διασκευής αυτού να το κατατάξει στην αντίστοιχη δασμολογική κλάση. Μόνη δε η τοποθέτηση, στην εξέδρα φόρτωσής του, καλύμματος από άκαμπτο, σταθερό υλικό, σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά σε προηγούμενη σκέψη, ναι μεν το διασκευάζει σε κλειστό όχημα, πλην δεν το καθιστά επιβατικό, καθόσον δεν αλλοιώνει τα χαρακτηριστικά του γνωρίσματα ως φορτηγού οχήματος, αλλά παραμένει φορτηγό όχημα, το οποίο πλέον είναι κλειστό. Στην περίπτωση αυτή και λόγω της εν λόγω διασκευής, η οποία συνιστά τελωνειακή παράβαση, επιβάλλεται τέλος ταξινόμησης το ύψος του οποίου υπολογίζεται αναλόγως με την ισχύ του κινητήρα του, σύμφωνα με την παράγραφο 5 του άρθρου 123 του Τελωνειακού Κώδικα, αφού το αυτοκίνητο αυτό φέρει τα χαρακτηριστικά που προϋποθέτει η εφαρμογή του ως άνω άρθρου, και επιπλέον σε περίπτωση μη υποβολής σχετικής εγκριτικής άδειας προς την Τελωνειακή Αρχή για τη διασκευή αυτή, όπως εν προκειμένω, επιβάλλεται και ανάλογο πρόστιμο σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 1573/1985. Κατά συνέπεια, μη νομίμως η καθής η προσφυγή Τελωνειακή Αρχή προέβη στην έκδοση της προσβαλλόμενης πράξης υπολογίζοντας το τέλος ταξινόμησης του ανωτέρω αυτοκινήτου και το αναλογούν πρόστιμο ως επιβατικού. Για το λόγο αυτό πρέπει να ακυρωθεί η προσβαλλόμενη πράξης και να αναπεμφθεί η υπόθεση στην Τελωνειακή Αρχή, προκειμένου αυτή να προσδιορίσει εκ νέου το οφειλόμενο τέλος ταξινόμησης, σύμφωνα με το άρθρο 123 παρ. 5 του Τελωνειακού Κώδικα, καθώς και το αναλογούν πρόστιμο, σύμφωνα με το άρθρο 9 παρ. 2 του ν. 1573/1985.

  12. Επειδή, κατ' ακολουθίαν των ανωτέρω, πρέπει να γίνει δεκτή η κρινόμενη προσφυγή, να ακυρωθεί η προσβαλλόμενη πράξη και να αναπεμφθεί η υπόθεση στην Τελωνειακή Αρχή, προκειμένου να προσδιορίσει εκ νέου το αναλογούν τέλος ταξινόμησης και το οφειλόμενο πρόστιμο, κατά το αιτιολογικό. Τέλος, πρέπει να αποδοθεί στον προσφεύγοντα το καταβληθέν παράβολο (άρθρο 277 παρ. 9 του Κ.Δ.Δ.) και να απαλλαγεί το Ελληνικό Δημόσιο, κατ' εκτίμηση των περιστάσεων, από τα δικαστικά έξοδα του προσφεύγοντος (άρθρο 275 παρ. 1 του Κ.Δ.Δ.)

    ΔΙΑ ΤΑΥΤΑ

Δέχεται την προσφυγή.

Ακυρώνει την υπ' αριθμ. 41/13-12-2011 καταλογιστική πράξη του Διευθυντή του Τελωνείου Καλαμάτας.

Αναπέμπει την υπόθεση στον ως άνω Διευθυντή προκειμένου αυτός να προσδιορίσει εκ νέου το αναλογούν τέλος ταξινόμησης και το πρόστιμο, κατά το αιτιολογικό.

Διατάσσει την απόδοση του καταβληθέντος παραβόλου στον προσφεύγοντα.

Απαλλάσσει το Ελληνικό Δημόσιο από τα δικαστικά έξοδα του ανωτέρω.

Η διάσκεψη του Δικαστηρίου έγινε στην Καλαμάτα στις 11-5-2013 και 13-6-2013 και η απόφαση δημοσιεύτηκε στο ακροατήριό του κατά την έκτακτη δημόσια συνεδρίαση της 28ης-6-2013.